Retailcoin

Spaarzegels vs. Retailcoins

By 14 september 2018 No Comments

 

 



door Chelsea Wong, fiscalist

De boekhoudkundige kant van het project. Retailcoins zegt de omzet van winkeliers te verhogen, maar hoe gebeurt dat dan precies? In deze blogpost zal fiscaliste Chelsea Wong beschrijven wat het boekhoudkundige verschil is tussen het verstrekken van Retailcoins en normale spaarzegels. Zo zal blijken hoe de omzetverhoging op boekhoudkundig niveau bewezen wordt.

De spaarzegel

Een winkelier (retailer) een spaarzegel verstrekt aan een klant, nadat deze een bepaald bedrag heeft uitgegeven. Als de klant een bepaald aantal spaarzegels bij elkaar heeft gespaard, is de winkelier verplicht de klant te ‘belonen’ met een product. Boekhoudkundig gezien is dit een vooruitbetaling op de levering van een product. De spaarzegels hebben dus een waarde. De verstrekte spaarzegels behoren (nog) niet tot de belaste omzet.

Bij verkoop van een product t.w.v € 100 en een spaarzegel t.w.v 2,5% van de verkoopprijs is de boeking als volgt:

Bij de rekening ‘spaarzegels in omloop’ staat het precieze bedrag aan spaarzegels dat bij de consument in omloop is. Dit is enkel een balansmutatie en geen opbrengst (dus geen winst of verlies).

Indien de vergeven spaarzegel wordt ingeleverd in ruil voor een product is de boeking als volgt:


Retailcoins (in plaats van spaarzegel)

De boeking voor Retailcoins verloopt nagenoeg hetzelfde als de spaarzegel. Er zijn echter twee cruciale verschillen.

  1. Bij verkoop van een product t.w.v € 100 krijgt de consument Retailcoins van Digital Retail Foundation (dit is niet afkomstig uit de kas van de winkelier). Derhalve heeft de winkelier geen schuld in omloop. De opbrengst bedraagt direct € 100 (i.p.v € 97,50)


      2.  De ingewisselde Retailcoins kunnen op de beurs worden verkocht tegen de koerswaarde. Er worden nieuwe opbrengsten gegenereerd, in waarde afhankelijk van de koerswaarde. Op de Retailcoins kan dus ook geen verlies gemaakt worden.

Indien de Retailcoins op de beurs worden verkocht voor € 2,50 (i.e. verkoopwaarde product), dan genereert de winkelier extra omzet, waardoor de totale opbrengst € 102,50 bedraagt:

Conclusie

– De totale opbrengsten bij het gebruik van normale spaarzegels bedraagt € 100.

– De totale opbrengsten bij het gebruik van Retailcoins is minimaal € 100 met daarboven op een bonus die in waarde afhankelijk is van de koerswaarde van de Retailcoin.

Retailcoins is de investering dus dubbel en dwars waard!

Leave a Reply

Nieuwsbrief