Beste mensen,

Ook in het land van ondernemen is er en tijd van komen en een tijd van gaan. Met Retailcoin stonden we sterk in onze overtuiging dat deze innovatie moest gaan komen. Het kon niet anders. Loyaliteit en spaarsystemen waren zo achterhaald en beperkt. Het kon toch niet zo zijn dat elke ondernemer zelf maar moest blijven innoveren op klantbinding. Dat er zoveel beperkingen bleven waardoor de consument maar heel weinig waarde kreeg voor zijn of haar koop keuzes.

Als een team met nerds waren (en zijn) we overtuigd van onze echte innovatie op het gebied van loyalty. Ongekend in zijn toepassingen. Uniek in de manier waarop het partijen met elkaar kon verbinden. We hebben er twee jaar lang energie, geld maar vooral onze ziel en zaligheid in gestopt. Veel tegenslagen overwonnen en vanaf het begin van 2020 zat de stijgende lijn erin.

Maar toen werd de hele wereld getroffen door een pandemie die alles veranderde. Winkels en horeca moesten de deuren sluiten en juist dat was één van de fundamenten van het Retailcoin principe. Consumptie stond in zijn geheel op losse schroeven en dan is een opstartend nieuw spaarprogramma een lage prioriteit. Een tijd lang geloofden we nog in een redding en misschien wel kans via onze WerkKostenRegeling propositie. Maar na vele honderden leads te hebben benaderd bleek ook het belonen van medewerkers in een neerwaartse spiraal te zitten. Maanden lang geen omzet als startup met een klein team. We bleven vastberaden en positief. Maar wegens nieuwe wetgeving voor crypto ondernemingen moesten we een substantieel bedrag op tafel kunnen leggen om onze licentie bij de DNB te kunnen behouden. Het bleek de uiteindelijke laatste klap te zijn.

Retailcoin houdt op te bestaan. De licentie bij het DNB konden we niet bekostigen door het totaal wegvallen van de omzet in het heden maar ook de directe toekomst. Hierdoor mogen we niets meer ondernemen op het gebied van crypto en de coin.

We hebben ons kunnen verweren tegen alle obstakels, maar de anderhalve meter maatschappij en de onderliggende pandemie is helaas de laatste druppel geweest.

Het is heel moeilijk om dit te accepteren in een periode waarop het steeds beter ging. Als ondernemers gingen we niet snel bij de pakken neer zitten en dat kan ook niet als je succes wilt hebben. Maar na het overleven van vele tegenslagen zorgde de menselijke tragiek van het corona virus voor een substantieel andere maatschappij. Deze economische verandering was funest voor ons.

In een tijd waarbij er zoveel intermenselijk verdriet is, willen we niet teveel aandacht vragen voor onze startup problematiek. We hebben ook geen wroeging of slechte nasmaak van ons Retailcoin avontuur. Het heeft ons ongelooflijk veel geleerd en fantastische mensen op ons pad gebracht. Het bleek steeds weer dat veel andere ondernemers geloofden in ons als innovators en in het Retailcoin mechanisme. Voor al die steun is het moeilijk de juiste woorden vinden om onze dankbaarheid te uiten.

Maar aan iedereen die te maken heeft gehad met het team nerds van Retailcoin: bedankt voor jullie steun, vriendelijke woorden, waardevolle feedback en unieke ervaring.

Natuurlijk heeft het ophouden van elk product, dienst, platform, app, concept of bedrijf effect op klanten, partners en anderen. Het spijt ons oprecht dat we deze laatste tegenslag niet hebben kunnen overleven. Het is geen gebrek geweest aan inzet, passie en geloof. Wil je nog even persoonlijk contact met ons dan horen we graag van je.

Retailcoin is klaar. Maar wij als team zijn dat nog lang niet. We zijn nu onze blik aan het verleggen naar een aantal nieuwe concepten. Alle ervaring opgedaan met Retailcoin gaan we gebruiken om onze nieuwe uitdaging goed te valideren, ontwikkelen en succesvol te maken.

Geen afscheid dus. Maar even de wonden likken, opstaan en met vereende kracht door naar de volgende innovatie.

Nogmaals dank en tot snel!

 

Hugo Leijtens en Wilbert van Gils

Leave a Reply

WhatsApp chat