Retailcoin

Ondernemen tijdens corona crisis

 

Straten zijn verlaten, winkels zijn veelal leeg, iedereen die kan werkt thuis en allemaal proberen we zoveel mogelijk contact te mijden. Hoe ga je als ondernemer om met het effect van dit virus op jouw omzet? Wat doe je om de boel draaiende te houden, hoe behoudt je een goede relatie in de communicatie met je klanten, leveranciers en partners?

Communicatie

Als onderneming wil je geen fouten maken in een tijd van een publieke crisis en kan dit een behoorlijk opgave zijn voor de manier waarop je communiceert. Je wilt het goed doen, geen mensen voor het hoofd stoten of je bloot stellen aan de enorme negatieve effecten van een virus.

Helaas is de logische reactie van de meeste ondernemingen om dan niets te communiceren. Deze keuze heeft echter een aantal serieuze consequenties:

  1. Klanten weten niet wat het beleid is van jouw onderneming: je mist hierbij de mogelijkheid om meer vertrouwen te kweken door middel van transparantie.
  2. Door niets bekend te maken en promotioneel stil te blijven weten je klanten en je netwerk ook niet dat jij wat steun kunt gebruiken: het kan net de reden zijn dat er toch wat klanten langs komen of die even deal toch gesloten wordt.

Natuurlijk kun je fouten maken in de manier waarop je communiceert in tijden van “crisis”. Máár vraag jezelf altijd af of de hedendaagse slimme (Nederlandse) consument erbij gebaat is wanneer je als onderneming stil blijft in verwarrende tijden.

TIP: wees transparant en tijdig met je communicatie. Wacht niet te lang alvorens je een standpunt en beleid duidelijk maakt aan je klanten. Laat de angst om fouten te maken niet een blokkade zijn in die transparante boodschap van jouw bedrijf. Natuurlijk zul je in deze tijden van zeer directe communicatie wel eens een vervelende reactie krijgen via socials. Maar door niets te zeggen en geen standpunt in te nemen ben je onzichtbaar. Daarnaast kan ook die “vervelende” feedback wel eens hele goede zijn met een vernieuwd perspectief.

 

Nieuwe mogelijkheden

Ondernemen is innoveren en vernieuwen. Daar zijn we als ondernemers ook trots op en is deel van ons DNA. Dit geld dubbel en dwars in een periode van crisis. Ook nu zijn er mogelijkheden voor je bedrijf. Misschien niet om de volledige economische klap te neutraliseren, maar zeker om ervoor te zorgen dat jouw onderneming straks gewoon weer door kan gaan.

We weten natuurlijk niet wat het juiste antwoord is voor elke onderneming. Daarnaast kan het effect voor jouw bedrijf of branche veel groter zijn dan voor anderen. Maar wat we wel kunnen doen is enkele algemene tips delen:

  1. Beoordeel je eigen USP (unique selling point) en kijk of deze toepasbaar is in de huidige crisis.
  2. Analyseer de blokkers voor jouw klanten en anticipeer hierop.
  3. Stel vragen: aan je klanten, leveranciers en partners.

Het is misschien heel logisch maar juist punt 1 wordt vaak over het hoofd gezien. Jarenlang ben je al aan het ondernemen en je product is gesneden koek voor jou, maar kijk eens naar wat je bent en wat je goed doet als brand en product. Is het niet gewoon zo dat jouw product een extra verkoop argument heeft dat past in de crisis. Maak hier gebruik van en communiceer dit naar je klanten.

De effecten van een crisis. Het is té simpel om alleen maar te stellen “mensen besteden minder en daardoor heeft mijn zaak het moeilijk”. Analyseer de details, waarom besteden mensen minder. Ga op zoek naar de interne motivatie van jouw klanten. Het zou zo maar kunnen zijn dat je dan achter een unieke insteek komt die jouw onderneming weer omzet gaat brengen.

En dan punt 3: wees ondersteunend. Zoveel mensen zitten met angst en vragen. De logische reactie is dan om dicht te slaan, letterlijk soms. Hoe fijn is het dan als een bedrijf interesse toont in jou als klant, partner of leverancier. Door alleen te kijken naar de effecten voor jezelf vergeet je om contact te hebben en krijgen met je klanten. Service gericht zijn en flexibel naar je klanten. Dit is wat je klanten kan overtuigen om de relatie met jouw onderneming en product in stand te houden.

 

Voorbeeldcase:

Ook wij (Retailcoin) ondervinden heel duidelijk de effecten van het COVID-19 virus. Inherent aan een platform van sparen en belonen is dat er consumptie plaatsvindt en daarom zien wij de hele duidelijke trend van minder mensen op straat en in de winkels of horeca.

Onze insteek is dus ook vooral om mee te denken met onze retailers en klanten. Te luisteren en flexibel te zijn zodat we ook een echte steun kúnnen zijn.

1: Beoordeling van onze USP

Onze USP is best speciaal te noemen. Naast onze spaar- en beloonsysteem voor retailers en horeca hebben we namelijk ook een mechanisme om een besparing op te leveren voor ondernemingen op het gebied van medewerkers en DGA belonen. In een tijd waarin bijna elke onderneming keuzes moet gaan maken is het natuurlijk handig dat je een product en dienst hebt dat directe en grote besparing kan opleveren.

Dus bij ons ligt de focus daarop. We zijn direct bezig gegaan met een sterke focus op zoveel mogelijk besparing realiseren bij andere ondernemers. Hiermee zijn wij hopelijk een steuntje in de rug van veel bedrijven die op zoek moeten gaan naar bezuinigingen.

[Met Retailcoin bespaar je tot 30% op elke vorm van medewerkers en DGA belonen]

 

2 + 3: Blokkers voor onze klanten en vragen stellen

In de retail lijken de klappen heel duidelijk. Klanten wordt geadviseerd om zoveel mogelijk thuis te blijven en vooral niet in grote groepen te verkeren. Het directe effect is minder verkoop en omzet. Wegens onze positie als blockchain spaar programma zien wij natuurlijk zowel de winkels en horeca als ook de klanten daarvan als onze klanten. Eén directe actie na onze analyse van de consumptie blokkers is om al onze klanten te vragen of wij iets voor ze kunnen betekenen. Deze vraag stellen wij bewust heel breed omdat we echt willen helpen maar ook omdat elke feedback onze kwaliteit alleen maar kan verbeteren.

 

Aan alle collega ondernemers:

Ondernemen doe je nooit helemaal alleen en allemaal staan we nu voor deze grote uitdaging. Voor mij en ons bij Retailcoin voelt het ook echt zo dat we met elkaar veel sterker staan dan alleen. Sterker nog daar is eigenlijk heel ons systeem en al onze innovatie op gebaseerd.

Ik heb niet de volledige wijsheid in bezit, maar dat heeft niemand. Samen echter hebben we erg veel ervaring en kennis in handen. Met dit artikel wilde ik de beperkte kennis en ervaring die ik zelf heb delen met jullie. Feedback waardeer ik enorm en ontvang ik graag op wilbert.vangils@digitalmkb.nl

Laat ons weten als we ook voor jou een besparing kunnen regelen, dan zitten we snel aan tafel (virtueel voorlopig) om te luisteren naar jouw wensen en samen een berekening te maken.

 

Lees meer op: www.retailcoin.nl/bedrijven en download onze folder over de mogelijkheden met WKR.

Leave a Reply

WhatsApp chat