Retailcoin

Klantdata: jouw waarde

By 20 februari 2020 No Comments

door Wilbert van Gils, MD

 

“Jouw keuzes, jouw data, jouw waarde”

 

Klant data:

Jij als klant bent waardevol. De keuzes die je maakt, interesses die je toont en locaties die je bezoekt. Het is allemaal data die bedrijven maar al te graag verzamelen om een steeds beter idee te krijgen van hoe ze jou moeten benaderen en stimuleren om hun spullen te kopen. Er zijn legio voorbeelden van bedrijven die hier enorm veel mee hebben verdiend (Google, Facebook), maar eigenlijk is het best een opgave om bedrijven te vinden die niet mee trachten te profiteren van jouw keuzes en data.

Binnen de loyalty systemen (=spaar- en beloon systemen) is het niet anders. Sterker nog, omdat deze systemen direct gelinkt zijn op jouw keuze gedrag verzamelen ze eigenlijk meer en betere informatie dan de meeste bedrijven. Soms is het groei proces van een spaar systeem eigenlijk compleet gebouwd op het verzamelen van jouw data. Steeds meer functionaliteit wordt toegevoegd zodat jouw profiel als consument nóg duidelijker in kaart gebracht kan worden. De trukendoos die gebruikt wordt om nog meer data te verzamelen:

  • Stappenteller: natuurlijk is bewegen heel goed. Daarom is het fantastisch als je er ook nog eens voor beloond word door middel van een digitale coin. Maar hou er rekening mee dat je hiermee extra data op basis van geo-locatie levert aan de ontwikkelaar (als ze weten waar je vaak bent, kun je nog beter gestimuleerd worden met de juiste reclame).
  • Netwerk uitbreiding: jij bent maar één factor in jouw leven. Je hebt nog een partner, misschien kinderen, familie en vrienden. Hoe gaaf is het niet als een app of systeem functionaliteit biedt om anderen toe te voegen. Samen sparen binnen een groepje. Voeg nog meer mensen toe! Natuurlijk ook gewoon een ideale manier om nog meer data te verzamelen.
  • Persoonlijke aanbiedingen: Door een veld aan extra vragen te beantwoorden claimt een app jou een veel betere ervaring te kunnen geven: wat vind je leuk en wat zijn je dislikes. Maar ook gewoon door jou regelmatig een generieke aanbieding toe te sturen, kunnen verschillende algoritmes zien waar je naar kijkt en op klikt. Allemaal extra informatie.

 

 

Natuurlijk zijn er ook voordeeltjes te behalen wanneer je ervoor kiest om je data weg te geven. Het maakt de totaal ervaring op een bepaald moment ook veel fijner en persoonlijker. Een beetje als een vriendschap die groeit doordat je elkaar steeds beter leert kennen. Het grote verschil is wel dat die nieuwe vriend meestal niet omdraait en al jouw persoonlijke informatie verkoopt aan vreemden. Als je kiest om jouw klantdata te delen of gebruik te maken van extra functionaliteit van een app, weet dan goed wat de echte keuze is die je dan maakt: natuurlijk mogen jullie profiteren van mijn informatie en keuzes.

Bij Retailcoin zijn we een ander pad gaan belopen. Inherent aan blockchain is ook een stukje data revolutie. Ook onze Retailcoin app verzameld data, dit is niet te voorkomen want ook wij willen je als gebruiker een fijne ervaring geven. Maar wat wij vervolgens met die data doen komt vanuit een hele duidelijke keuze voor de klant:

  1. Data delen met andere partijen: gewoon nee en nooit.
  2. Opslag van de data gebeurt gedecentraliseerd en daarmee super veilig (blockchain)
  3. Gebruik zelf jouw verzamelde klantdata: bijvoorbeeld je email af voor extra retailcoin bij een winkel of promoot een product in je social netwerk voor extra retailcoin.
  4. De keuze om wel of niet data te gebruiken: altijd van jou.

 

Bij Retailcoin geloven we sterk in de waarde van jou als consument, reiziger of zelfs burger. Maar dan net even anders dan anderen. Wij geloven dat er een hele sterke interactie kan ontstaan door de data juist door jou te laten gebruiken. Laat bedrijven die graag meer over jouw koopgedrag willen weten maar eerst bij jou aankloppen. Duidelijk en zonder de kans dat ze er ongezien mee vandoor gaan. Uiteindelijk leidt dit tot een echte waardevol gesprek tussen koper en verkoper.

 

Retailcoin: de kracht van keuze.

 

 

Leave a Reply

WhatsApp chat